İÇİNİZDEKİ GÜCÜN FARKINDA MISINIZ?

Yüksek hızda bir top fırlatma becerisi, yalnızca  atış yapılan kol kaslarına mı bağlıdır? Sprint performansı sırasında bacaklarımızın yeterli kuvvette ve güçte olması yeterli midir, ya da baskette ribaund ve zorlu bir box-out sırasında dengemizi sağlayan en önemli etmen nedir? Tüm bunların ana kaynağı aslında biraz da ihmal edilen “CORE” dediğimiz çekirdek gövde kaslarıdır. Elit sporculara baktığımızda onları en iyi yapan ortak özellik; güçlü ve iyi bir kondisyona sahip “CORE”dur.

CORE bölgesini silindirik bir kutu kola gibi hayal edebilirsiniz. Üstte ki açacak diyaframınız, çevresini sapasağlam saran karın ve sırt kaslarınız, altta ki çember ise pelvik taban olarak tanımlanan, iç organlarınızı üzerinde taşıyan hamak kasınızdır.

Sağlam bir CORE’u, göğüs kafesi, omurga, kalça çevresi, omuz kuşağı, kıkırdaklar, bağlar ve vücudun her bölgesini kontrol eden ya da hareketi koruyan gövde bölgesi olarak tanımlayabiliriz. Bu silindirik yapının sanıyoruz ki sıkılmış bir kutu kola gibi zayıf ve desteksiz olmasını istemezsiniz.

CORE’a mekanik bir açıdan baktığımızda, core üst ve alt uzuvlar arasındaki kinetik bağlantı olarak da düşünülebilir. Yani smaç vururken kol hareketinizi sağlayan ve topa vuran bir futbolcuda ayak ucundan çıkan kuvvetin asıl enerji kaynağı ‘güç evi’ CORE’dur. Bu ev, ürettiği enerjiyi, adeta bir zincir gibi merkezden uca, vücudun tüm eklemlerine kusursuz bir şekilde aktarır.

CORE bölgesinin görüntüden çok işlevselliğinin farkında olunması gerekir. Popüler medyada CORE EGZERSİZLERİ terimi sadece karın kaslarından ibaretken, ön planda olan daha çok estetik kazanımlardır. Yani o baklava desenli six- pack’leriniz! işlevsellik ve sportif kazanımlar ise genellikle geri plandadır.

Biraz daha somutlaştırıp baktığımızda; bir voleybol sporcusunun smaç sırasında veya servis atarken bacaklardan gelen kuvveti üst kolda maximum açısal hıza ulaştırması çekirdek gövde kasların vasıtasıyla gerçekleştirir. Yine sprint sporcularında kısa ve sürekli adım olduğundan core bölgesi kasılarak, kalça seviyelerini korumak mecburiyetindedir. Yani sprinter sağ bacağının üzerinde durduğunda sağ kalça kası (gluteus medius) ve sol dış karın kasları (oblik abdominaller) leğen kemiğinin seviyesini korumaya çalışırken, uyluk kasları ise dinamik olarak çalışır. Yine basketbolda ribaund alırken, turnikeye çıkarken kollar core kasları ile birlikte çalışır ve sporcunun dengesini korumasını sağlar.

Bu nedenle CORE bölgesini fonksiyonel çalıştırmak için egzersizler tek bacak üzerinde vücut ağırlığını destekleyen zorlayıcı hareketleri de içermelidir. Core kaslarının zayıf olması performansınızı düşürmekle kalmaz sizin de yaralanmanıza neden olabilir. Şimdi daha iyi anlıyoruz ki CORE kasları için egzersiz planlaması büyük önem taşır. CORE egzersizlerinin ayrıca kişiye özel olması, fizyolojik adaptasyonlar ve ilerleyici bir program içermesi ve birden çok kası koordineli çalıştırması gerekir.

Unutmayın ki CORE gelişimi sizin başarınızı artıracaktır.

Bu yüzden ona sahip çıkın ve sporla kalın…

Stj. Fzt. Onur ÇELİK